torstai 24. huhtikuuta 2014

Facebookin huijarit

Jo alkuun, pahoittelen karkeaa kielenkäyttöäni. Mutta koska tämä asia sai vereni kiehumaan, tunnen palavaa tarvetta kirjoittaa siitä näin julkisesti.

Olen monta vuotta myynyt ja ostanut tavaraa ja vaatteita facebookin kirppareilla. Koskaan aiemmin en ole tullut huijatuksi, ennen tätä kuuta. Olen itse reilu kauppakumppani, myymäni tuotteet olen postittanut heti rahojen siirtyessä tililleni sekä paketin lähettäessäni olen välittömästi ilmoittanut siitä. En ole myöskään koskaan saanut valituksia etteikö lähettämiäni tuotteita ole saapunut perille. Odotan siis reiluutta myös muilta kauppaajilta.
Olen ollut yli puoli vuotta facen kynsikoristekirpparilla ja ostanut sieltä lakkoja sekä itse myynyt tarpeettomia lakkojani ja tarvikkeita. Ei ikinä mitään ongelmaa. Kunnes nyt. Ostin kuuden lakan paketin ja maksoin lakat välittömästi. 23 euroa ei ole mulle mikään pieni summa ja olin vähintäänkin hermona ku lakkoja ei ollut saapunut kahden viikon kuluessa. Kukapa ei olisi?
Laitoin myyjälle tietysti usein viestiä ja hän lupasi korvata koko summan. Olin kuitenkin kärsivällinen ja sanoin että voin odottaa vielä hetken, ne lakat oli nimittäin himotuslistallani. Myyjä oli myöskin erittäin epäilyttävä ja mulla ainakin on huijarikello päässäni. Minä tiedän milloin jollain ihmisellä ei ole puhtaat jauhot pussissa. Kun ilmoitin että olin maksanut rahat ja laitoin osoitteeni, en saanut mitään vastausta. Vasta yli viikon päästä kysellessäni lakkojen perään hän sanoi vieneensä lakat postiin sunnuntaina. Kärsivällisesti odottuani, lakkoja ei alkanut saapumaan ja pistin myyjälle taas monta viestiä. Samaan aikaan laitoin ryhmän ylläpitäjälle viestiä joka puolestaan laittoi tälle myyjälle. Myyjä vastasi ylläpitäjälle, mutta ei kehdannut laittaa mulle neljään päivään yhtään viestiä. Kenen mielestä tuo on jo aika epäilyttävää?
Ylläpitäjäkin puolusteli myyjää. Eli suoraansanottuna ostajalla ei ole tuossa ryhmässä mitään suojaa.
Voitte varmaan uskoa että vituttaa ja aika ankarasti.
Laitoin nyt pari päivää sitten myyjälle muutaman viestin, hän näki ne muttei vastannut. Ei ennenkuin tänään uhkailin rikosilmoituksella. Välittömästi sen jälkeen tililleni tupsahti puolet rahoista. PUOLET!

Olen nyt poistunut tuosta ryhmästä enkä todellakaan aio palata takaisin. Mun elämä ei ole kiinni tuosta ryhmästä. Onneksi sentään facebookin toisissa kirppareissa on paremmat säännöt eikä rahansa menettänyt ostaja joudu jäämään nuolemaan näppejään.

Tiedän myöskin että varmaan puolet lukijoistani on tuossa kirppariryhmässä. En myöskään yleistä näitä ylläpitäjiä, kaikki ihmiset kun on erilaisia. Joten pahoittelen jos pahoitin jonkun mielen. Tuo ryhmä vaan ei ollut mulle sopiva, ihan vain siksi että tuon asian kanssa tapeltiin niin paljon ja heitin puolet rahoistani toisten törsättäväksi.

Mietin kauan viitsinkö tämän postauksen julkaista mutta nyt olen ainakin puhunut suuni puhtaaksi. Tästä saa kaikki olla ihan mitä mieltä vain tykkää ja kaikkien kommentit, niin pahat kuin hyvätkin ovat tervetulleita.
Mua ei ennen ole vituttanutkaan näin paljon ja kirjoittaminen auttoi ainakin vähän, että sain päästellä höyryjäni ulos. Kiitos ja näkemiin!

14 kommenttia:

  1. Mitäv.. Törkeetä! Siis eikö ylläpito tee mitään? Ja kai se oikeesti nyt palauttaa loputkin rahat!!!! Pistää kyllä vihaksi. Olen juu tuossa ryhmässä minäkin, harvemmin kauppaa teen mutta kuitenkin.. alkoiko nimi J:llä, kun huomasin huhuiluja siellä yksäreitä koskien.. tietää olla asioimatta sit semmosten kanssa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ylläpidolla on kuulemma sellainen kanta että jos paketti "hukkuu", niinkuin tässä tapauksessa on tuskin käynyt, nii tappiot otetaan puoliksi. Eli en tule saamaan loppu rahojani takaisin.. Jokainen voi itse päätellä kenestä on kyse, en voi täällä nimiä sanoa. :)
      Arvaa vaan ärsyttääkö mua. Sama olisi ollut heittää nekin rahat suoraan roskiin..

      Poista
    2. No voi ny p.. tosi kiva. Tuskin joo on mihinkään hukkunu, jos toi yhteydenpitokin noin vaikeeta ollu.

      Poista
  2. No just joo. Tosissaan ollu törkeetä! Saapi näköjään itekin rueta olemaan varuillaan ja kattoo vähän keneltä ostaa. Kumma homma jos ei ylläpitokaan tee mitään tuollaisen asian kanssa. Kyllä minun mielestä tuollaiseen pitäisi ottautua. :o Kyllä v*tuttais suoraan sanottua ihteenikin jos mun rahoja menis tuolleen hukkaan! Sais kyllä se tyyppi palauttaa kaikki sun rahat. Mitä ihmettä se vaan puolet on palauttanu?!! Huh huh. Ärsyttää ihan sun puolesta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niimpä. Kannattaa kyllä käydä kauppaa vain niiden kanssa kenen tietää olevan rehellisiä. Ensinnäkin sieltä postitiivisten palautteiden osiosta näkee jo hyvin kehen voi luottaa.
      Ylläpidolla on semmonen kanta että tälläisissä tapauksissa tappiot menee puoliksi. Myyjäkin yritti että se ei voi tietää jos mä olisinkin saanut paketin mutta yritin vaan saada rahani takaisin.. huoh. Tuli vähän semmonen olo että minäkö se huijari tässä olenkin.

      Poista
  3. Kauhiaa. :o Mä oon itse joutunut huuto.netissä vakavan huijauksen uhriksi. Huusin joskus aikoinani puhelimen josta pulitin lähes 200e. Noooo..eipä näkyny puhelinta, eikä sen nimistä henkilöä missään. Tyhmänä jätin myös rikosilmoituksen tekemättä, kun ei vain jaksanut. Jälkeenpäin tämä jäi vähän harmittamaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No tuo on jo aika paha! Rikosilmoitusta kannatan kyllä itekkin, joutuupahan myyjä ainakin vastuuseen jos ei rahoja takaisin saisikaan. Itse en oikein voi rikosilmoitusta enää tehdä kun puolet rahoista on tilillä..

      Poista
  4. No höh. Eihän sitä tietty helppo ole todistaa, onko paketti hukkunut, mutta tuskin on tuossa tapauksessa niin käynyt kun luulisi, että myyjän yhteydenpito olisi ollut vähän aktiivisempaa siinä tilanteessa. Harmi juttu :( noi tollaset kirppisryhmät on niin hyvä keksintö, että saadaan käyttökelpoista kamaa kierrätettyä, mut ikävää kun sieltä sitten aina löytyy noita tapauksia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niimpä.. itsekin oon monesti löytänyt facen kirppareilta kaikkea kivaa ja tarpeellista mutta tuskin taidan enää uskaltaa ostaa mitään.

      Poista
  5. Tiedän kenestä puhut ja minulla on myös ollut hänen kanssaan ongelmia useaan kertaan. :( Harmittaa tuollaiset ihmiset ketkä huijaa muita. :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mitäköhän sellainen ihminen siellä kirpparilla sitten vielä tekee...
      Mä nään aina vaan punaista tollasia ihmisiä kohtaan. Toivottavasti ei vaan enää muita ihmisiä kerkeä huijaamaan. :)

      Poista
  6. Tosi harmi juttu tää kyllä. :( Toivottavasti ylläpito oikeasti tekis jotain asialle, jos kerta et edes oo ainoa, jolla ollu ongelmia tän henkilön kanssa (viitaten Fanin kommenttiin). Toivottavasti sulle ei jatkossa satu enää tällasia ja onneks niitä onnistuneita kauppoja on enemmän. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos ylläpidolle ei ole aiemmista ongelmista ilmoitettu niin tuskinpa asialle mitään voidaan tehdä. Ellei sitten jatkossa tule ongelmia joista ilmoitetaan.
      Enpä usko että tulee enää ongelmia, lopetin nimittäin nuo facebook kirppistelyt ihan kokonaan. Mielummin ostan lakkani ihan uutena, kuin se että menetän rahat huijareille. :D

      Poista